Beskrivning
Nytt för i år
Specs
Bildgalleri
Video
Färger
Motorer
Tillval
Mångsidiga multi-species glasfiberbåtar tillverkade i Holland.
Modellen finns både som här, i Tiller (rorkult) utförande och som SC - Side Console (styrpulpet).
Orka Boats har funnits i 40 år och startade med import av kanalbåtar och senare offshorebåtar från England. Båtarna renoverades och reparerades av firman och detta lade grunden till en egen tillverkning. Företaget startades och ägs av familjen Mostert och än idag, av far och son, byggs båtarna i familjeregi. Då marknaden för kustgående båtar sakta avtagit i Belgien och Holland under många år såg Orka Boats istället stor potential i att tillverka sportfiskebåtar för predatorfiskare. Orka Boats som de ser ut idag är designade och konstruerade för krävande miljöer i både saltvatten och sötvatten; från Holländska nordkustens öppna vatten, till floddeltat med stora farvatten som är kraftigt trafikerat av tung båttrafik och utsatt för både starka vindar och tidvattensströmmar.
Skrovet är kraftigt uppbyggd av glasfiber med både matta och väv samt med förstärkningar av cellsluten PVC-skiva (foamcore) på rätt ställen för att öka styrkan och vridstyvheten. Det resulterar i starka och lätta skrov som tillsammans med sin skrovform presterar väldigt bra i hög sjö. Skrovet kan anses som Deep V med skarp vinkel i stäven, men har en något mer flack vinkel i aktern med stora omvända steglister (reversed chines) som istället ger stabilitet och grepp i svängar. Dessa fungerar också som trimplan och stabiliserar upp skrovet så det inte lutar lika mycket som ett traditionellt Deep V-skrov vid färd i sidosjö. Resultatet blir torrare förd och möjlighet att hålla stäven rakt i sjön för att skära vågorna utan att behöva jobba lika mycket med körningen. De omvända steglisterna lyfter också skrovet så att den planar enklare med motorer med lägre hästkrafter.
Mer traditionella och beprövade standardsteglister för lyft och grepp återfinns givetvis även på en Orka Boat. En skarp köl som löper nästan hela skrovets längd från för till akter skär sjön ännu bättre och minskar risken för snedskär i sidosjö och ger framförallt minskad drifthastighet vid fiske! Högre fribord midskepps och föröver ger mer trygghet och mindre risk för översköljande vågor vid ankring med elmotor i hög sjö.
Avskalad och enkel design, men tufft byggd! Orka boats har inte största fokusen på kosmetisk finish och design. Båtarna är däremot otroligt funktionella och hållbara, och har många smarta lösningar. Kolla listan på standardutrustning! Båten har 45 liter fast tank. Rektangulär inspektionslucka fram med gelcoaterad interiör. Kölskydd i rostfritt stål. Slitstark heltäckningsmatta och epoxi-belagd durk med med bra grepp.
Orka Boats 500 kommer interiört klädd med filtmatta samt en nydesignad modern dekor för Svenska marknaden. Båten är CE-klassad i kategori D.
Detta skrov har en aggressiv köl med rejält tilltagna omvända skrovkanter som ger oöverträfflig stabilitet. Detta tillsammans med de långa spinndäcken och höga friborden gör Orka 500 till en riktigt bra båt för fiske i ruggigt stökig sjö! Vår demobåt med 80 hk rorkult planar som ingenting och gör 34 knop. Med en 60 hk beräknas farten till 27-28 knop.
Kundrecensionerna är lysande och många hundra båtar har levererats i Holland, Belgien, Frankrike och Tyskland. Det är väldigt sällan en Orka dyker upp på begagnatmarknaden, ett kvitto på att ägarna är nöjda med sin investering!
Varför glasfiber/polyester?
- Minimalt underhåll, enkelt att spola av och hålla rent från smuts och korrosiva ämnen
- Glasfiber åldras inte och en konstruktion i glasfiber är svår att nöta ut.
- Gelcoat motstår påverkan av elementen, korrosiva ämnen och består därför
- Glasfiberkonstruktion har samma vikt som, om inte lättare än, en aluminiumbåt
- Skador kan enkelt åtgärdas, även av ägaren själv
Nytt på årets modell
Ny modell för 2025
Ny modell för 2025 |
Finns i både Tiller (rorkult) och Side Console (styrpulpet). |
Specifikationer för Orka 500
Längd | 500 cm |
Bredd | 205 cm |
Vikt | 320 kg (i tiller-utförande) |
Max rekommenderad motor | 80hk |
Max antal personer | 5 |
Skrovmaterial | Glasfiber |
Inkluderad utrustning för Orka Boats 500
Skumfyllt skrov för extra flytkraft och dämpning. |
Djupa dräneringskanaler med överdimensionerade slangar runt stuvfacken. Gummilister i topp för att luckorna ska sluta tätare. |
Generöst spinndäck, fördäck, på ca 205cm längd. |
Orka 500 finns i både Tiller (rorkult) och Side console (styrpulpet). |
Förvaring på främre däck uppdelat i ett större och två mindre fack. |
Långt och rymligt förvaringsfack styrbord sida främre däck för större prylar exempelvis avkrokningsmatta, vågsäck, större lådor mm. (Endast Tiller) |
Rymligt spöfack babord för spön upp till 240cm. |
Slitstark heltäckningsmatta och epoxi-belagd durk med med bra grepp. |
Konsol i glasfiber på babord sida för instrument och plotter samt panel med brytare för lantärnor, länspump, livewell. Automatsäkring för varje brytare. |
Förvaringsfack öppet styrbord sida under däck för snabb åtkomst av prylar, samt plats för fötterna på modellen med styrpulpet. |
Rektangulär stor inspektionlucka för åtkomst i stävpartiet är standard med gelcoatfinish. |
Rejäl livewell med gelcoatfinish integrerad i akterdäck. Pump för fyll-funktion och plug för dränering i botten. |
Batterifack under akterdäck. Huvudströmbrytare alltid standard. |
Rejäl gummilist som dels skyddar skrovet men också hjälper till att ta en del stänk från vågor |
Integrerade, flushmonterade, LED babord- och styrbordlantärna samt avtagbara akterlanterna. |
4st rostfria rejäla uppfällbara knapar. |
Fast tank på 45 liter. |
Stävögla samt 2st öglor på akterspegel. |
Kölskydd i rostfritt stål. |
Panel med brytare för lantärnor, länspump, livewell. Automatsäkring för varje brytare. |
5 års garanti på glasfiber/skrovkonstruktion. |
Kan beställas i valfri RAL-färg! Även 2-tone, alltså en färg på skrovet och en annan på top cap (från gummilist upp och interiört). |
CE-kategori D |
Mojoboats – Orka 475 T Mojo Edition 2025
Genomgång två av denna mindre Orka-modell. Albin Sharghi visar upp utrustningen i sin egen Orka 475 T Mojo Edition och hur den går på vattnet. Även genomgång av Minn Kota Ulterra Quest, Mercury F60 ELHPT och hur Albin använder båten vid fiske.
Mojoboats – Orka 475 T Mojo Edition
Första genomgången och provkörningen av den mindre Orka 475 2024. Albin Sharghi och Robin Eivik passar på att premiärfiska båten som även är utrustad med bland annat Mercurymotor och elektronik från Humminbird och Minnkota.
Mojoboats – Boka provkörning av Orka 475
Kontakta oss för att boka in en provkörning av modellen!
Mojoboats Butik & Verkstad
Välkomna till oss i Pålsboda utanför Örebro!
Orka Olive
Orka Grey
Orka Tan
Valfri RAL-färg
JP Trailer Custom BBT750 Float on (medar)
Respo 750 Multiroller EU
Respo 1000 Multiroller
TK BT1000
Lowrance HDS PRO 16
Lowrance Elite FS 9
Lowrance Elite FS 7
Lowrance HDS PRO 12
Lowrance HDS PRO 9
Lowrance HDS PRO 10
Lowrance HOOK Reveal 9
Lowrance HOOK Reveal 7
Lowrance HOOK Reveal 5
Humminbird Xplore 12
Humminbird Xplore 10
Humminbird Xplore 9
Humminbird APEX 19
Humminbird APEX 16
Humminbird APEX 13
Garmin EchoMAP UHD 72cv
Garmin EchoMAP UHD 72sv
Garmin EchoMAP UHD 92sv
Garmin EchoMAP ULTRA 102sv
Garmin EchoMAP ULTRA 122sv
Garmin GPSMAP series 12"
Garmin GPSMAP series 16"
Garmin GPSMAP series 9"
MinnKota Powerdrive 12V
MinnKota Terrova 12V
Lowrance Ghost
Garmin Force
Talon 8
Talon 10
Talon 12
Raptor 8'
Raptor 10'
Lewmar Vector 8
Boat-Buckles
Batteriladdare
Elektronikfäste
Secure-Mark stöldmärkning
Förbrukningsbatteri
Litiumbatteri
Snabbfäste elmotor
Spöhållare
Extra stolar
Marine-Floor matta
Marine-Floor matta custom logos
Humminbird 360-givare
Lowrance 3-in-1 givare
Garmin Panoptix LiveScope
Lowrance Active Target
Mercury 50 hk FourStroke
Mercury 60 hk FourStroke
Mercury 80 hk FourStroke
Pris från: 319.900kr
i grundutförande med Mercury 60 hk FourStroke
Fler motoralternativ finns upp till 80 hk från Mercury.